Polacy coraz chętniej korzystają z usług online na żądanie

 

Ostatnie dwa lata to ogromny wzrost popularności e-commerce w Polsce. Polacy masowo zaczęli kupować w internecie nie tylko ubrania, dodatki czy elektronikę, ale również żywność i pozostałe podstawowe artykuły pierwszej potrzeby. Rosnący trend cyfryzacji kolejnych aspektów życia codziennego wyraźny jest również w sposobie wyszukiwania i kupowania wszelkiego typu usług. Z pomocą wyspecjalizowanych serwisów internetowych coraz większa liczba osób znajduje, rezerwuje i nabywa usługi w wielu segmentach rynku, jak  np. budowy i remonty, usługi księgowe, porady prawne, szeroko pojęte usługi dla domu, transport, czy pielęgnacja zdrowia i urody. Ten silny trend buduje rynek tzw. usług online na żądanie, na którym usługobiorca znajduje dzięki serwisowi internetowemu dedykowaną dla siebie konkretną usługę.

 

        Eksperci z Infinity Research szacują, że wielkość całego rynku usług oferowanych online na żądanie w Polsce wyniosła w 2020 r. 9,9 mld USD, według estymacji w 2021 r. rynek wzrósł o 25 proc. do 12,4 mld USD. Prognozy są bardzo optymistyczne, analitycy przewidują, że do 2025 r. osiągnie on wartość 76 mld USD (CAGR 50,3 proc.).

 

Ostatnie 24 miesiące to bez wątpienia korzystny czas dla całego szerokiego segmentu e-commerce. Jednak pandemia COVID-19 jedynie przyśpieszyła i tak już dynamicznie rosnący rynek. Konsumenci, którzy nie mieli wcześniej styczności z e-handlem czy poszukiwaniem i nabywaniem usług w internecie, mogli poznać niekwestionowane zalety tego kanału, dzięki czemu po „odmrożeniu” gospodarki zostali nadal w świecie online.

 

- Praktycznie od początku e-commerce w Polsce przyglądam się temu rynkowi i muszę stwierdzić, że tak dynamicznych zmian jak w ostatnich 2 latach jeszcze nie widziałem. Równocześnie, co jest naturalnie zrozumiałe, rosną wymagania klientów. Niegdyś dostawa produktów w 24h była mocnym wyróżnikiem, dziś jest już niemal standardem. Co więcej wykształca się q-commerce (ang. quick commerce), czyli dostawa nawet w kilkanaście minut. – komentuje Karol Grygiel, członek zarządu odpowiedzialny za dział marketingu Oferteo.

 

Platforma Oferteo.pl również stawia na szybkość. Działa ona w modelu na żądanie, gdzie zlecający określa potrzebę, a wykonawcy składają mu oferty. Dzięki temu, jedno zlecenie umożliwia otrzymanie wielu natychmiastowych, dostosowanych ofert, z których może wybrać zleceniodawca.

- Pojęcie reverse marketplace jest bardzo szerokie. Dotyczy bardzo zróżnicowanych segmentów rynku działających w modelu na żądanie, na którym działają takie firmy jak Uber, Booksy czy właśnie Oferteo. Nasza marka jest liderem na rynku usług, pod względem liczby wizyt użytkowników, gdzie zleceniodawca określa szczegóły zlecenia oraz termin wykonania usługi, po czym otrzymuje konkretne oferty od wykonawców. Ta forma znacznie skraca proces wyszukiwania i wyboru odpowiedniego wykonawcy przez zleceniodawcę. Z drugiej strony wykonawcy mają dostęp do konkretnych, sparametryzowanych zleceń. – dodaje Karol Grygiel.

 

Rosnąca penetracja i świadomość e-commerce w Polsce, postępująca cyfryzacja codziennego życia, a także wygoda oraz wzrost zamożności społeczeństwa mają wpływ na coraz większe zainteresowanie usługami online na żądanie w Polsce. Analizy Infiniti Research wskazują, że globalny i europejski rynek usług dla domu oferowanych online na żądanie będzie bardzo dynamicznie rósł, przede wszystkim dzięki wygodzie i szybkości znajdywania oraz dużej dostępności specjalistów. Serwisy oferujące usługi online na żądanie na świecie zapewniają w wielu przypadkach dostęp do szerokiej gamy usług, co ogranicza potrzebę korzystania z wielu serwisów jednocześnie. Platforma Oferteo.pl szczególnie wyróżnia się w tym zakresie, ponieważ obok typowych usług dla domu, jak sprzątanie czy naprawy, dostarczanych również przez inne serwisy w Polsce, pozwala na znalezienie wykonawców do szerokiego spektrum innych zadań, od remontów i budowy domu, robienia mebli na wymiar, czy opieką nad ogrodami.

 

- Każdy z nas z pewnością spotkał się z problemem znalezienia odpowiedniego wykonawcy do realizacji różnych usług, mam tu na myśli np. stworzenie strony internetowej, projektu aranżacji wnętrz czy znalezienie adwokata. Z reguły bazuje się na poleceniach lub pozostaje nam szukać odpowiedniej firmy w wyszukiwarce. O wiele prościej i szybciej jest znaleźć danego wykonawcę poprzez marketplace dla usług. – mówi Karol Grygiel.

 

Oferteo.pl współpracuje z prawie 500 tys. wykonawcami i dostawcami. Dzięki tak dużej bazie platforma może się pochwalić 10 milionami nawiązanych kontaktów pomiędzy zlecającymi a wykonawcami od początku swojej działalności. W 2021 r. platformę Oferteo.pl odwiedziło blisko 27 mln użytkowników.

 

- Łączymy zleceniodawców z wykonawcami w wielu branżach. Wiodące z nich to m.in. budowa domów, odnawialne źródła energii, remonty i wykończenie wnętrz, kredyty, leasing, porady prawne, księgowość, tworzenie stron internetowych, czy sprzątanie. – komentuje Karol Grygiel.

 

W ostatnim roku obrotowym (zakończonym 31.03.2021) Oferteo.pl pomogło nawiązać kontakt pomiędzy zleceniodawcami i wykonawcami 2,5 mln razy, z kolei liczba zleceń wyniosła 1,35 mln.

***

O spółce

 

Oferteo.pl to wiodący w Polsce internetowy reverse marketplace – działający w modelu na żądanie w segmencie firm usługowych. Od blisko dekady Oferteo jest zdecydowanym liderem w kraju pod względem liczby wizyt użytkowników w porównaniu do bezpośredniej konkurencji. Od początku swojej działalności Oferteo pozwoliło nawiązać 10 mln kontaktów między zlecającymi i wykonawcami. W ostatnim roku obrotowym zakończonym 31 marca 2021 r. obsłużonych zostało 1,35 mln zleceń. Platforma Oferteo.pl łączy zleceniodawców z wykonawcami w prawie 900 kategoriach. Wiodące z nich dotyczą usług budowlanych (m.in. budowa domów, odnawialne źródła energii, remonty i wykończenia wnętrz), usług finansowych i prawnych (m.in. kredyty, leasing i porady prawne) oraz usług dla firm (m.in. księgowość, strony internetowe i sprzątanie).